Тайните на добрата презентация


презентационни умения…или как да преодолеем страха от говоренето пред публика…
Хората мислят, че когато излязат на сцената, трябва да са забавни, духовити и остроумни. Това не е така. Човек трябва да е просто честен, да бъде себе си. Ако говориш от сърце и бъдеш себе си-хората ще откликнат.
Водила съм обучения пред различни хора и групи, винаги се придържам към този принцип. Бъди откровен и хората ще ти повярват- даваш на хората информация и емоции- нещо истинско, което да вземат за себе си, това те отличава. Когато имате истинското послание в ума и сърцето си, със сигурност ще се представите добре. Добре подготвената реч е 90% изнесена реч. Какво е подготовката? – да подредиш мислите и идеите си и да се опиташ да ги предадеш на публиката, по възможно най-добрия начин.…
Дори и да не сте почитател на формули, или готови рецепти за успех,  най-лесния начин да се подготвите за презентация е като следвате избрана или подготвена от вас структура.
Предлагам Ви такава в 6 –те стъпки.
Стъпка 1: Защо?
Определете вашата цел: да информира, да ангажира, да убеди, да информира, ангажира и убеди, да представи …?
• Напишете „целта на презентацията“ ( формулирайте я в едно изречение);
• Използвайте и следвайте вашата цел – фокусирайте се още от самото начало върху целта и планирайте много внимателно стъпките, през целия процес;
Стъпка 2:Кой?
Анализирайте вашата целева група. Проучете колкото е възможно по-добре публиката на вашата презентация.
• Какво знаят за темата/въпроса? Нищо? Експерти ли са?
• Защо са на презентацията? Доброволно или не ?
• Какво е тяхното отношение? Какви са настроенията – приятелски, неприятелски, заинтересовани, жури?!
• Какви са техните очаквания? Информираност или представяне, или и двете?!
• Колко човека ще са ? Малка група? Или пълна зала?
Стъпка 3: Къде?
Проучете мястото, ако е възможно посетете го предварително.
• Къде се намира локацията? С колко време разполагате да стигнете до там?
• Колко голяма е залата за презентация?Размер, акустика, на открито ?
• Каква е залата – с подиум, без подиум?
• Има ли микрофон, екран, проектор?
Стъпка 4:Кога?
Информирайте се, по кое време на деня ще презентирате, с колко време ще разполагате и при какви обстоятелства
• По кое време на деня ще презентирате?
• С колко време разполагате за презентацията?
Стъпка 5:Какво?
Съберете, организирайте и структурирайте материалите по вашата презентация.
• Начертайте пътя на вашата презентация;
• Не говорете за всичко – направете лист на въпросите, по които трябва и не трябва да говорите, отбележете акцентите;
• Организирайте и структурирайте материалите ви логически по лесен за вас начин;
• Подберете внимателно визуалните средства – снимки и графики, които ще отличат презентацията ви.
Стъпка 6:Как?
Направете презентацията си перфектна, чрез репетиции и практика.
• Преобразувайте цялото съдържание и структура в полезни бележки, по които да говорите;
• Планирайте движенията си, жестове, глас, контакт с публиката и речника, който ще използвате;
• Репетирайте своята презентация, колкото можете повече – и пред различна публика.
И ако не е ясно да изясня – презентацията е упражнение по комуникация. Реално ние презентираме и представяме всеки ден, но проблема и паниката настъпват – когато стане ясно, че ще се презентира пред публика. Класическата структура на презентацията има три основни части: начало, среда и край. Изглежда логично, но е учудващо колко презентатори пропускат този факт.
Началото, или ВЪВЕДЕНИЕТО, може да съдържа:
• Малко въведение, като коментари ( „Радвам се, че съм тук с вас.“);
• Елементи на привличане на вниманието на публиката (без импровизации);
• Продължителност на речта ( колко време ще трябва да се измъчват , слушайки представянето 😉
• Презентация на кауза или цел;
• Креативен елемент –скеч или история за въведение;
• Обща информация – за какво ще се говори, защо и т.н – целта е да се намалят въпросите след презентацията.
„Тялото“ на презентацията, може да съдържа:
• Основната гледна точка (защо правим това, защо смятаме и т.н);
• Основни точки (процедури, проблеми, резултати, факти);
• Дискусия ( за/против, предимства/недостатъци, преди/след)
• Примери, за да задържите вниманието и яснотата ( смешки, аналогия, снимки)
• Визуални примери – графики, рисунки, форографии, диаграми.
За край:
• Обзор – преглед, на това което сте казали до момента;
• Край (който е естествен завършек на това, което е бил акцент през цялото време)
• Препоръки
• Действие ( какво предстои от тук нататък, какво може да се направи);
• Финални думи ( с какво искате, като впечатление да оставите вашата публика).
Основната идея, придържайки се към структурирана презентация е, да имате плавно и интересно протичане на информацията и да задържите интереса. Разбира се, може да разчитате на така наречената вътрешна структура на презентацията, като най-популярна такава е: За и Против, Казуа и Ефект, Поредица от мероприятия ( хронологични).
Едно от най-важните правила когато говорите пред публика е, че не е толкова важно какво казвате, а как го казвате. Не забравяйте, вашата най-добра визуална помощ, а именно помислете върху това как изглеждате, как стоите на сцена, помислете за малките неща. Не подценявайте визуалните ефекти, които можете да използвате по време на презентацията. Помислете избора си на думи, помислете върху това каква е публиката ви и в контекст на това, за което ще говорите и аудиторията ви – изберете точните думи, изрази и примери.
Ето и малко съвети:
РЕЧНИК

• Използвайте „ чист Български език“, думите да не са дълги, не използвайте жаргонни думи или технически думи (освен ако не са включени в темата);
• Бъдете точни, не неясни; използвайте числа, дати и детайли; Не използвайте термини като :около 7 например, когато боравите с цифри, дати и сметки бъдете изключително точни;
• Създавайте картини – чрез аналогични на темата примери, чрез забавни истории или точни примери.
ГЛАС:
• Говорете спокойно и уверено– без колебание, притеснение;
• Сменяйте тона на гласа си – височина и спектър;
• Използвайте леко напрежение ( елемента на очакването) и придаване на особено значение.
СКОРОСТ:
• Не говорете твърде бързо, или твърде бавно – или със същаат скорост през цялото време на презентацията.
• Сменяйте скоростта на говоренето, за да ви стигне времето за цялата презентация;
• Правете паузи, за да постигнете ефект, за да накарате аудиторията да се замисли, или за да задържите вниманието.
ЖЕСТОВЕ:
• Използвайте ръцете, лицето и тялото си – докато се движите и говорите пред публика. Не забравяйте, че невербалната комуникация (жестовете), трябва да е в синхрон с вербалната комуникация. Не жестикулирайте и обяснявайте с ръце, за да подкрепите изказа си. Важно е да вземете вниманието на публиката (особено при представяне на идея пред жури, ако то е впечатлено, или нещо не е ясно – ще задава въпроси).
• Изглеждайте себе си, не наизустявайте презентацията си!
• Не пипайте косите си, не чупете ръцете си, не поправяйте дрехите си – това е супер дразнещо, губите вниманието на публиката и създавате впечатление, за неувереност и нервност.
• Излъчвайте сигурност – не забравяйте 4П:“Подходящата подготовка, предпазва от побесняване, поради позорно представяне„.
• Без излишни допълнителни ефекти
ОЧЕН КОНТАКТ:
• Гледайте към аудиторията;
• Не четете от презентацията, или от бележки
• Фокусирайте се върху определени хора ( поне 3-ма, които са ви симпатични и са в различни краища на залата), така ще създадете впечатление, че говорите персонално на всеки;
ПРОСТРАНСТВОТО:
• Движете се, но умерено, не разконцентрирайте публиката;
• Премахнете бариерите – никакви маси, банки и т.н.
• Ако имате възможност предварително да видите залата – проверете поне веднъж как се чувате и от къде е по-добре да излезете да застанете и т.н
Не забравяйте !!!
Не разчитайте на 100% на пауър пойнт презентацията – тя тече, зад вас, вие и вашето послание сте важни – все пак с техниката, може всичко да се случи, същото важи и за микрофона – пробвайте с микрофон и без него – особено когато екип презентира, ако разполагате само с един микрофон губите време в предаването му от човек на човек. Не забравяйте, разполагате с 3 мин., в които да впечатлите, да оставите следа и да се представите по най-добрия начин. Ключът към успешната презентация е подготовката, така че фокусирайте се върху нея.
„Този който се проваля в подготовката , се подготвя за загубата.“ – Дейл Карнеги

Advertisements

One thought on “Тайните на добрата презентация

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s