Треньорът – различният обучител :)


Групово-динамичният тренинг е един от примерите за съвременен обучителен метод, който е разработен върху идеята, че преживяванията на участниците в тренинговата група са най-добрия източник на познания и умения, ако “обучаваните” подпомагани от водещия успеят адекватно и задълбочено да ги анализират и осмислят.

Какво е да си треньор по психодинамичен тренинг и организационно поведение?
Треньорът  по групово-димичен тренинг не е  “всезнаещ лектор”. Експертният треньор  може да изуми, но и да подтисне групата с тоталната си експертност, която може да се стори недостижима и обезкуражаваща. Треньорите  са хора, които насочват и партнират на обучаваните в  извеждането на познанията и развиването на умения. Опитът показва, че участниците ценят много повече знанието, до което със собствени сили са достигнали, в сравнение с “подареното” познание. При групово-динамичния тренинг наученото се приема като “собствено откритие”, трудно се забравя, убедеността в него е необорима, а мотивацията да се приложи на практика – много силна.
Треньорът на групово-динамичен тренинг помага на участниците да се изненадат от собствената си проницателност и компетентност, повишава самочувствието на групата и дързостта им да експериментират с новите умения и да прилагат “преоткритите познания”.
Умелите обучители успяват да приложат на практика мъдрият съвет на Анатол Франс: “Не се опитвайте да задоволите суетата си, като преподавате много и велики неща. Просто събудете любопитството на хората. Достатъчно е да отворите умовете им, а не да ги претоварвате. Запалете само една искрица. Ако материалът е добър и леснозапалим, той ще се подпали….”

“Да учиш значи да откриваш онова, което вече знаеш. Да учиш другите значи да ги подсещаш, че знаят колкото теб” – тази есенция от древна мъдрост Ричард Бах вплита в романа си “Илюзии”, провокирайки традиционните възгледи за обучението като процес. Класическата идея за Учителя като активен носител на познанието и истината от последна инстанция е оспорена и заменена от модерните тренингови подходи, които в много по-голяма степен отчитат спецификите на ученето при възрастните.
За разлика от децата, възрастните обучаеми не могат и не искат просто да седят и да слушат, да си записват, да взимат изпити и дипломи, да бъдат поучавани, да бъдат отегчавани, да бъдат бомбардирани с теории без възможност да изпробват практическото им приложение. За да учат възрастните имат нужда да бъдат мотивирани. За да бъдат мотивирани имат нужда да бъдат въвлечени, да участват, да бъдат уважавани и зачитани, да бъдат провокирани. Изследванията сочат, че зрелите хора учат ефективно главно, когато са активно ангажирани в изпълнението на задачи, които отговарят на житейските им ценности и цели.

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Промяна )

Connecting to %s