Мотивацията – най-ценният ресурс


Липсата на предизвикателства в работата, скучните и отегчителни задачи са най-честата причина за демотивация на екипа.
Дори и да имате най-квалифицираните служители, ако те нямат хъс, резултатите им ще са скромни

Няма как да сте пропуснали „новината“, че един работодател го избират десет служители, а не работодателят избира между 10 служители за едно място. Това не е просто проучване, а реалност на пазара на квалифицирани служители.
Какъв може да бъде отговорът на работодателите?
Да станат желано място за работа. Първо – за собствените си служители и да ги задържи. Няма как да  убедите кандидатите и партньорите на компанията, че сте добър работодател,
ако в офиса ви се разхождат мрачни враждебно настроени служители. Ако не успявате да задържите качествените си хора и те избират друго място, където ще се чувстват по-добре и
разказват или пишат във форумите за вас като работодател факти и случки, които могат само да държат бъдещи таланти далеч от вас.Ако вече никой не се съмнява, че хората са най-важният актив за една компания, днес новата парадигма е че мотивацията е най-ценният ресурс. Без нея дори и най-качествените, подготвени и компетентни хора няма да добавят стойността, която очаквате.
Всеки втори кандидат за работа представя като основен мотив за търсена промяна липсата на мотивация при предишния си работодател. Най-често като демотивиращи фактори се посочват – липсата на признание, оценка, възможности за развитие. Възнаграждението остава демотиватор, но рядко е основната причина човек да се оглежда за нова работа.
Какво мотива служителите? Отговорът не може да еднозначен. За различните дейности и позиции дори в една компания мотиваторите могат да бъдат различни. Както и за различните „типове“ личности /по каквито и критерии да ги разделяте/. Обединява ги участието. Въвлечете служителите си, дайте им възможност да са в центъра на събитията, да са съпричастни и да почувстват усилията си значими, да действат, да постигат, да успяват, дори да грешат и да успяват след това, за да свързват личното си участие с успеха на компанията. Защото в основата на мотивацията е личната емоция. Или както казва Брент Филсън, мотивацията е не това, което вие правите за другите, а това, което другите правят за себе си.
Дайте им възможност да откриват мотивация във всички аспекти на работата си.
Успешната формула е мотивационна политика, разработена за вашата компания и вашите служители. Ако нямате собствен ресурс да разработите подобни политика, можете да се обърнете към консултант, за да изготвите индивидуални планове за развитие, програма за млади таланти, подходящи обучения, комуникационна политика или нова
система за възнаграждение, нематериални стимули и форми на признание, да помислите кои биха били най-подходящите социални придобивки и т.н.
Карти за фитнес може да зарадват двама души от целия ви екип. Ваучери за храна или други стоки може да бъдат приети добре от всички. Фирмен обяд или закуска с мениджмънта може да се възприема добре от някои, но други да гледат на това като харчене на излишни пари. Много по-добре се възприемат идеи за гъвкаво работно време, работа от вкъщи, допълнителен отпуск, допълнителни  медицински и здравни услуги, почивки за семейството, индивидуални  обучения и участие в професионални форуми.
Мотивацията до голяма степен е свързана и с корпоративната идентичност. Вашият служител трябва да има същият бранд. А това не се постига с указания как трябва да се чувстват хората. Вътрешната комуникация във всяка компания ще играе все по-сериозна роля именно при изграждането на таки корпоративна идинтечност и ефективното прилагане на мотивационните практики. Когато позиционирате компанията си и работите за нейния имидж, не забравяте, че тя трябва да се възприема не само отвън. Най-добре вашият имидж изграждат вашите служители. Битката е не просто да привлечете най-добрите, но да ги задържите и развивате и те да направят най-доброто за вас. Лидерите създават мотивирани екипи. Обучавайте мениджърите си, направете ги лидери. Ако лидерът успее да възвърне интереса на служителите към работата , да се занимава с предизвикателни задачи, той може да е мотиватор за всеки един човек от екипа.

Различните хора определят успеха по различен начин. Важното от организационна гледна точка е мениджърите да разберат, че не могат да използват само едно средство за мотивация. Те трябва да променят стимулите и възнагражденията в зависимост от специфичните потребности на служителите. Анализирайте работата и се опитайте да откриете нови и по-интересни предизвикателства. Естествено умелото съчетаване на достатъчно свобода с премерен контрол – в зависимост от ситуацията и изпълняваните задачи.

Да не забравяме, че от една страна мотивацията може да се измерва чрез резултатите от работата и постигнатото ниво на качество. От друга обаче, няма  готови измерители, които да се приложат пряко върху всяка една организация.

К.

Advertisements

One thought on “Мотивацията – най-ценният ресурс

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s